Vanliga frågor

• Hur långt innan avresa behöver jag boka min resa?
Vi ser helst att du bokar din resa så snart som möjligt så att vi på ett optimalt sätt kan planera våra bussar och chaufförer. Två dagar innan avfärd är det bra om ni bokar er resa för att vara säkra på att vi kan utföra den på ett optimalt sätt. Vi har en stor kapacitet, vilket gör att vi kan ställa upp och köra er resa med kort varsel om det skulle krävas. Observera att det kan behövas längre framförhållning om ni önskar boka exempelvis en dubbeldäckare eller konferensbuss där det ofta finns en hög efterfrågan vilket gör att de bussarna blir uppbokade. Välkommen med er bokning!
 

• När får jag min offert?

Vi strävar alltid efter att ge våra kunder snabb och personlig service. Vår ambition är att du ska erhålla en offert från oss senast en arbetsdag efter att du skickat in din offertförfrågan!  Vid högsäsong strävar vi efter att du ska erhålla en offert inom två arbetsdagar. 

• Jag har inte fått någon offert, varför?

Ibland är belastningen på kundtjänst hög, men vi strävar alltid efter att ge snabb återkoppling till våra kunder. Om det har gått mer än en arbetsdag sedan du skickade in din förfrågan, så kan du antingen maila till info@bergkvarabuss.se eller ringa 0480-425500. 
 

• Hur många får plats i bussen?

Vi har många olika busstorlekar, allt för att kunna tillämpa rätt buss för varje tillfälle! Vår vanligaste turistbuss har plats för 50 personer. Vi har också dubbeldäckare med plats för 80 personer och minibussar med plats för 8-37 personer. Läs mer om våra bussar och dess utrustning här.  
 

• Kan jag hyra en buss utan chaufför?

Ja, minibuss är möjligt att hyra utan chaufför. Dock inte för våra större turistbussar. 

 

• Vad är skillnaden mellan tur och retur och disponering?
Tur och retur innebär att bussen finns tillgänglig för gruppen för transport till och från destinationen. Däremellan har gruppen ingen tillgång till bussen. Att disponera en buss däremot, betyder att bussen finns tillgänglig till gruppens förfogande från resans start till slut (inom ramarna för lagstadgade kör- och vilotider naturligtvis). Ni kanske vill ha tillgång till bussen för kortare transfers inom staden som ni ska besöka? Eller vill ni ha möjlighet att lämna bagage i bussen under ett besök? Välj då alternativet disponering! 

 

• Varför finns det inte någon moms på priset i min offert?

Går din tilltänkta resa utanför Sveriges gränser? Utlandsresor är nämligen momsbefriade!
 

• Varför ska vi stå för chaufförens logi? 

Därför att det i slutändan blir den lägsta kostnaden för dig som kund! När du eller ditt företag bokar hotell för en grupp, så kan ni ofta få chaufförens rum till reducerat pris, eller till och med inkluderat i gruppbokningen. Om Bergkvarabuss gör en hotellbokning för en enskild chaufför, blir priset högre. Dessutom tillkommer då även en bokningsavgift.   

 

• Kan jag få kontaktuppgifter till chauffören som ska köra min buss?

Det är såklart en trygghet för dig som kund att ha möjlighet att kontakta chauffören om det skulle behövas. Därför kommer du att erhålla information om bussen, telefonnummer till bussen samt chaufförens namn, senast ett dygn innan avresetidpunkten! Du finner dessa uppgifter i den bokningslänk som du redan har erhållit av oss. 

• Kan jag ändra tider eller destinationer i min bokning?

Naturligtvis! På Bergkvarabuss är vi mycket flexibla och måna om att skräddarsy din resa helt i enlighet med dina önskemål. Vi tar emot tids- och destinationskorrigeringar utan extra kostnad, fram till 12 timmar före körningens start. Därefter debiteras ändringarna med 200 kr under kontorstid, samt 400 kr övrig tid. Tids- och platsändringar kan dock komma att ändra priset på körningen.

 

• Hur länge kan jag avboka min resa?

Vi erbjuder kostnadsfri avbokning fram till 24 timmar innan avresan, för kortare transfers och dagsturer. För flerdagars resor erbjuder vi kostnadsfri avbokning fram till 72 timmar innan avresetiden. Därefter sker en debitering. Läs mer om kostnader vid avbokning här.   

 

• När och hur sker betalningen av resan?

Betalningen sker mot faktura och betalningsvillkoret är 10 dagar netto. Detta gäller under förutsättning att inga andra avtal föreligger.