HR-chef till Bergkvarabuss

Bergkvarabuss AB ingår i koncern Mekka Traffic, där även Ölvemarks Holiday AB, Scandorama AB, Traveller Buss AB, Buss Persson AB, Sohlberg Buss, Bussanova AB och Elite Traffic GmbH ingår. Företaget är delägare i det danska företaget Anchersen ApS samt det norska bolaget Busscharter.no AS. Koncernen, inklusive intressebolag, omsätter ca 2 miljarder kronor och är Sveriges största privatägda bussföretag med en modern fordonspark bestående av drygt 1000 högklassiga fordon. Koncernen sysselsätter ca 1600 årsanställda.

Bergkvarabusskoncernen söker en HR-chef. Frågor inom organisationsutveckling, personal och arbetsmiljö kommer att drivas. Vi expanderar och söker dig som vill vara med och påverka företagets fortsatta tillväxt. Du kommer att ha en central roll i en organisation som präglas av korta beslutsvägar och entreprenörsanda.
Arbetet bedrivs från huvudkontoret i Kalmar och innebär tät kontakt med alla företagets olika grenar och en del resor inom Sverige. Du kommer att vara ledningens representant i HR-frågor och rapportera direkt till VD. Till ditt stöd har du bl.a. löneadministratör, verksamhetscontroller och avdelningschefer. Du ansvarar för såväl det operativa arbetet som det strategiska.

Arbetsuppgifter
Organisations- och verksamhetsutveckling:
En effektiv organisation med passande kompetens och lämpliga kommunikationsvägar säkerställs. Ledarskap och gemensamma värderingar utvecklas, liksom personalhandbok och policys. HR funktionerna på företaget förädlas. Myndighetskrav på HR- relaterade uppgifter såsom mångfald, jämställdhet och lönekartläggning upprätthålls. Framtida personalbehov säkras genom olika projekt. Målsättningen är att göra företaget till en attraktiv arbetsgivare.

Personalförsörjning och personalutveckling:
Rekryteringsstöd ges, personalutveckling och medarbetarsamtal prioriteras och utbildningsplaner genomarbetas. Organisering och dokumentering av utbildningar, exempelvis YKB. Ansvar för chaufförscertifieringar innehas. Utveckling av Bussförarakademin.

Arbetsrätt och avtal:
Lönerevisioner genomförs. Chefsstöd ges i arbetsmiljö- och arbetsrättsfrågor. Deltagande vid fackliga förhandlingar.

Systematiskt arbetsmiljöarbete:
Befintlig arbetsmiljöplan utvecklas och det systematiska arbetsmiljöarbetet drivs till stöd för verkstäder och trafikavdelning. Lokalt arbetsmiljöansvariga får support med myndighetskontakter. Goda förbindelser med arbetsmiljöverket och fackliga organisationer underhålls. Utbildningar organiseras och kompetens säkerställs.

Kvalifikationer
Akademisk examen inom relevant område
Erfarenhet av arbetsrättsliga frågor, gärna viss juridisk utbildning
Rekrytering på operativ nivå
Goda kunskaper i Microsoft Office och allmän god datavana
God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift
Flytande engelska i tal och skrift
Meriterande är erfarenhet av att driva systematiskt arbetsmiljöarbete och kunskaper i tyska.

Personliga egenskaper
Initiativrik, drivande, stresstålig, effektiv och noggrann.
Flexibel, med god samarbetsförmåga
Förmågan att självständigt lösa problem och driva egna projekt
Ansvarstagande
Kommunikativ, med hög social kompetens
Lösningsorienterad, med en analytisk förmåga att se helheten
Vi tror att du ser möjligheter och har drivkraften att på ett affärsinriktat sätt applicera dessa på verksamheten i sin helhet. 
 
Arbetstider
Tjänsten är en tillsvidaretjänst på heltid. Tillträde enligt överenskommelse.

Ansökan till tjänsten
Frågor kan du ställa till Mia Mellström, 076-7629955. Du sänder din ansökan med personligt brev och CV till mia.mellstrom@bergkvarabuss.se snarast eller senast 2017-05-29. Ansökningar behandlas löpande.